- ראשי
- אומנות ומוזיקה
- סוריאליזם: מסך ובמה
סוריאליזם: מסך ובמה
אמנות בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים
חיים פינקלשטיין
ספר זה מציע התבוננות חדשה על העשייה האומנותית הסוריאליסטית בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים דרך מושגי המפתח "מסך" ו"במה". שנות העשרים עומדות בסימן המסך המשקף את מרכזיותו של הקולנוע הן כדימוי הן כנוכחות של ממש בחוויה הסוריאליסטית ומבטא את האופן שבו "חשיבת הקולנוע" — תולדת ההשפעה של חוויית הצפייה בסרטים עצמם — מחלחלת אל לב ליבן של האסתטיקה וההגות הסוריאליסטיות.
ביצירתם של אומנים כמקס ארנסט, ז'ואן מירו ואנדרה מאסון משמש המסך מרכיב מרכזי בביטויים המטפורי של המציאות הפנימית של הנפש והתהליכים המתרחשים בה. מושג ה"מסך" מרכזי גם להגדרתה של היצירה הקולנועית "יצירה דמוית חלום", בהופעתה ביצירתם של מאן ריי, אנטונין ארטו, לואיס בוניואל וסלבדור דאלי.
אנדרה ברטון וסלבדור דאלי הם מקדמיה העיקריים של התפתחות שמציגה את עלייתה של הבמה למעמד מרכזי בשנות השלושים ואת המעבר מן החדירה למעמקי הנפש אל הפעולה החברתית והפוליטית על במת המציאות. התפתחות זו מתבטאת ומזוהה ב"ציורי חלום", והיא שולטת ביצירתם של אומנים כמאגריט, טאנגי, ורבים אחרים. ביטוי מלא לתפיסת ה"במה" ניתן בתחומי הצילום והאובייקט הסוריאליסטי ובעיצובם של חללי תערוכות כמיצבים גדולים, כמו שהדבר משתקף בתערוכות הסוריאליסטיות הגדולות משנות השלושים ועד שנות החמישים.
חיים פינקלשטיין, פרופ' אמריטוס במחלקה לאומנויות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרסם הרבה על אומנות מודרנית, על הסוריאליזם ועל סלבדור דאלי. מספריו: Surrealism and the Crisis of the Object (UMI Research Press, 1980); Salvador Dalí’s Art and Writing: 1927-1942 (Cambridge University Press, 1996); The Screen in Surrealist Art and Thought (Ashgate, 2007). עוד תרגם וערך את כתביו של סלבדור דאלי באנגלית (Cambridge University Press, 1998), ולאחרונה בעברית: סלבדור דאלי: כתבים נבחרים (מוסד ביאליק, 2017).
פינקלשטיין תרגם וערך את כתביו של סלבדור דאלי באנגלית בהוצאת אוניברסיטת קיימברידג' (1998), ולאחרונה בעברית: סלבדור דאלי: כתבים נבחרים (מוסד ביאליק, 2017).